להיות מנהלי אגף חינוך

סייעות במערכת החינוך
תיאור כללי

במסגרות החינוך, לצד עובדי ההוראה עובדות גם סייעות – המועסקות על ידי הרשויות המקומיות או הבעלויות בכפוף לדרישות משרד החינוך המשתתף במימון העסקתן. במערכת החינוך קיימות

סייעות גני הילדים (במטה משרד החינוך הגורם המקצועי: מנהל פדגוגי/אגף חינוך קדם יסודי ואגף בכיר אמח"י);

סייעות פדגוגיות בחטיבות הצעירות (במטה משרד החינוך הגורם המקצועי: מנהל פדגוגי/אגף חינוך יסודי ואגף בכיר אמח"י);

סייעות במסגרות החינוך המיוחד (במטה משרד החינוך הגורם המקצועי :מנהל פדגוגי/אגף חינוך מיוחד ואגף בכיר אמח"י): סייעות כיתתיות, סייעות תגבור מוסדיות וסייעות לתלמידים משולבים;

סייעות רפואיות בחינוך הרגיל לתלמידים הנדרשים לטיפול פולשני בשגרה ולתלמידים הנדרשים להשגחה למניעת מצבים מסכני חיים מיידית (במטה משרד החינוך הגורם המקצועי: מנהל פדגוגי /הפיקוח על תחום הבריאות);

סייעות בצהרוני תוכנית ניצנים (מטה משרד החינוך הגורם המקצועי: מנהל פדגוגי/ -היחידה לתוכניות משלימות למידה.

כאן תמצאו את חוזרי המנכ"ל, הנהלים והמסמכים –  בקישורים הרלוונטיים – להכרת תפקיד הסייעות במסגרות השונות, כללי העסקתן בגן הילדים בחינוך הרגיל ובמסגרות החינוך המיוחד, השתתפות משרד החינוך במימון העסקתן, היקף משרתן, שכרן,  תנאי העסקתן, הכשרתן , דיווח על העסקה ועל ביצוע עבודתן במערכת סייעות-נט ועוד.

מה צריך לעשות
סייעות בגן הילדים

מרכז המידע והמחקר של הכנסת פרסם ביוני 2013 מסמך בנושא – "מעמדן ותנאי העסקתן של סייעות בגני הילדים" , המדגיש כי "הצוות המקצועי הבסיסי בגן הילדים במערכת החינוך הוא: גננת וסייעת. הסייעת היא שותפה מלאה לפעילות הגן היומיומית."

סייעת גן הילדים היא עובדת הרשות המקומית (הגננת היא עובדת מדינה) ותנאי העסקתה מוגדר בחוקת העבודה לעובדי הרשויות המקומיות.

משרד החינוך מעביר לרשות המקומית את שכר הסייעת על-פי הדרגה הממוצעת בגני ילדים מאושרים בלבד (בגן רשמי – בעל אישור בטיחות ובגן מוכר שאינו רשמי – בעל רישיון והכרה).

השתתפות משרד החינוך בתקצוב סייעות גני ילדים  – ראה בחוברת משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת הלימודים תשע"ט, בפרק גני ילדים/ 1. שכל"מ (שכר לימוד).

הרשות המקומית מעסיקה גם "סייעת משלימה" – העובדת בגן ביום החופשי של סייעת הגן הקבועה (בגני הילדים הפועלים 6 ימים בשבוע – סייעת הגן הקבועה עובדת 5 ימים). 

השתתפות המשרד בתקצוב סייעות גני ילדים:  עבור גני ילדים הפועלים 5 ימים בשבוע מקבלות הרשויות את השתתפות משרד החינוך לפי 5 ימים. עבור גני ילדים הפועלים 6 ימים בשבוע מקבלות הרשויות את השתתפות המשרד עבור 6 ימים. מכאן שבגנים המופעלים 5 ימים בשבוע – השתתפות המשרד = 1 משרת סייעת גן, ובגנים המופעלים 6 ימים בשבוע תקצוב השתתפות משרד החינוך הוא 1 משרה + 17.85% בגין יום ו'.

תחומי האחריות של סייעת בגן ילדים, המשימות הנגזרות מתחומי האחריות, כפיפות ותנאים מקדימים למינוי ראה ב- אוגדן תיאורי תפקידים- "סייע בגן ילדים"

סייעת גן הילדים אחראית על תחזוקת הגן (הכנת הגן לקראת יום הלימודים, אחראית על הזנת הילדים בגן, שמירה על ניקיון הגן וסביבתו ועוד) לצד טיפול בילדי הגן תוך מילוי משימות ארגוניות ופדגוגיות בהנחיית מנהלת גן הילדים, בכפוף לתכנית העבודה של הגן ולמדיניות הרשות המקומית ומשרד החינוך.

הכשרת סייעות גני הילדים ברשויות המקומיות

ב- 2018  פרסמו משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי מכתב הנחיות לראשי הרשויות הקובע:  "שהכשרה מקיפה ואיכותית לסייעות בגני הילדים תועבר רק על ידי מוסדות אקדמיים להכשרת מורים. הלימודים יתקיימו ברשות המקומית. הרשות המקומית  אחראית על רשימת הלומדות ומיקום הכיתה. 

הלימודים יוכרו על ידי משרד החינוך ומשרד הפנים בתנאי ש: 1) תכנית הלימודים המקורית נכתבה בידי משרד החינוך; 2) התוכנית מועברת על ידי מוסד אקדמי להכשרת מורים; 3) הלימודים מפוקחים על ידי מרכז שלטון מקומי או מפע"מ. 

קביעת ומתן גמול השתלמות יינתן רק לסייעות שקיבלו תעודה חתומה על ידי מוסד אקדמי מאושר ללמד בתכנית לצד חתימת מרכז שלטון מקומי או מפע"ם (המפוקח על ידי משרד החינוך)."

רפורמת הסייעת השנייה בגני ילדים 3-4

עליך, כמנהל אגף החינוך, להכיר את פורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייעת שנייה בגני ילדים הכולל מידע על רפורמת הסייעת השנייה, תנאי סף להעסקת סייעת שניה בגני ילדים, הרשאות למערכת סייעות נט,  בדיקת הזכאות לתשלום לסייעת השנייה, ביצוע התשלום עבור הסייעת השנייה וועדת חריגים.

כמנהל אגף החינוך עליך  להכיר את מערכת סייעות נט, והליך דיווח מצבת הסייעות במערכת. מידע נוסף תמצא במדריך לדיווח מצבת סייעות  ובלומדה לדיווח מצבת סייעות.

תקצוב סייעת שנייה ניתן על ידי משרד החינוך לגן שיש בו 30 ילדים לפחות בגילאי 3-4, ושיש לו אישור בטיחות (בגן רשמי) או רישיון בתוקף (בגן מוכר שאינו רשמי) והוא מפוקח ע"י משרד החינוך. במסמך הקריטריונים, הבעלות צריכה לדווח במערכת סייעות נט את הסייעות המופעלות בגנים שבבעלותה, ולהתחייב להשלים את התקצוב עבור הסייעת השנייה,  בהתאם לשיעור המפורט בסעיף ו במסמך הקריטריונים לתקצוב בעלויות עבור הפעלת רפורמת הגיל הרך בגני ילדים 3-4 לשנת הלימודים תש"ף והלאה. 

מסמך הקריטריונים קובע שעל הבעלות להתחייב להעסיק סייעת ראשונה בגן בהתאם לכללי משרד החינוך וכן להעסיק את הסייעת השנייה בהיקף של מלוא שעות פעילות הגן לפחות ב- 5 ימים בשבוע (לא כולל היום הקצר, באם יש כזה) ולא יותר ממשרה מלאה.

בנוסף, בגן שפועלת בו תוכנית ניצנים המסובסד על ידי המשרד או גן שמוחל עליו חוק הפיקוח על הצהרונים, הסייעת השנייה תעמוד לרשות הגן גם בשעות בהן פועלת תוכנית ניצנים, גם במקרה בו הצהרון לא מנה למעלה מ- 29 ילדים בגילאי 3-4.

 העסקת סייעת שנייה מותנית בקיום סייעת ראשונה בגן (כלומר – הסייעת השנייה אינה מחליפה את הסייעת הראשונה אלא מתווספת אליה), לרבות בימים בהם הסייעת הראשונה נעדרת.

תקצוב סייעת שנייה

עליך להכיר את סעיף תשלום ודוחות ביצוע (סעיף ז) במסמך הקריטריונים ויפעל בהתאם להנחיות.

מידע על הליך בדיקת הזכאות לתשלום לסייעת שנייה ראה בפורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייעת שנייה בו מובהר ש"בדיקת הזכאות לתשלום סייעת שנייה נקבעת על פי מספר הילדים המדווחים בגן ובהתאם לאחוז דיווח העסקת הסייעת השנייה במערכת מצבת סייעות (סייעות נט). במערכת מדווחות הרשויות והבעלויות על כלל הסייעות בגני הילדים, והיא משמשת בסיס לחישוב התשלום לסייעת השנייה. במערכת ניתן להוסיף את פרטי הסייעות, לעדכן ולמחוק פרטים, להעתיק נתוני שיבוץ לשנה הבאה ולהפיק דוחות."

כמנהל אגף החינוך, עליך להקפיד לדווח במערכת סייעות נט – מספר התלמידים בגן ואחוז העסקת הסייעת.

סוף חודש פברואר הוא המועד האחרון לתיקונים ועדכוני תלמידים/אחוז העסקת סייעת לצורך תקצוב הסייעת השנייה.

באחריות הבעלות לוודא שעד סוף חודש פברואר תוקנו השגויים.

הגשת בקשה לוועדת חריגים

רשות מקומית או בעלות יכולה להגיש בקשה לוועדת חריגים לא יאוחר מ- 30.4 . על פי סעיף ח במסמך הקריטריונים "במקרה בו תלמיד עזב את הגן במהלך שנת הלימודים (לדוגמא בעקבות מעבר דירה) לפני התאריך הקובע, תוכל הבעלות להגיש בקשה לוועדת החריגים כולל הסבר על מהות המקרה. במקרה בו במועד הקובע מספר התלמידים בגן ירד מתחת למספר המינימאלי, יבוצע קיזוז מלא של התקציב שניתן מתחילת השנה ולא יינתן תקצוב לחודשים העוקבים, אלא אם הוגשה בקשה מנומקת באשר לסיבות הירידה במספר התלמידים והבעלות התחייבה להעסיק את הסייעת על חשבונה בלבד עד תום שנת הלימודים."

גן משולב- תלמידי חינוך רגיל ותלמידי חינוך מיוחד

סה"כ התלמידים בגן המשולב לא יפחת מ- 30 : לפחות 22 תלמידי חינוך רגיל ולפחות 8 תלמידי חינוך מיוחד.

בגן משולב עובדות 2 סייעות. 

הגדרת גן משולב היא לשנה אחת בלבד.

ועדת השילוב היישובית נדרשת לאשר בכל שנה מחדש את הגן המשולב – באישור המפקח על החינוך המיוחד.

מידע נוסף ראה בחוברת משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת הלימודים תשע"ט, בפרק גני ילדים/ 1. שכל"מ (שכר לימוד).

גני ילדים המפעילים יום חינוך ארוך (יוח"א)

יום חינוך ארוך המופעל בגני ילדים הינו שבוע לימודים בן 45 שעות בחינוך הקדם יסודי.

בגני יוח"א קיימת תוספת שכר לסייעת בשיעור 11.5% מעלות שכר סייעת ללא יום ו'. נוסחת חישוב: עלות סייעת * 11.5% = תשלום. התוספת נועדה לאפשר לסייעת לנקות את הגן לאחר עזיבת הילדים, ללא הפרעה לפעילות.

חישוב התקצוב המיוחד (תוספת שעות) ומכאן עלות שכר לסייעות בגני ילדים יוח"א ראה בחוברת משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת הלימודים תשע"ט, בפרק גני ילדים/ 2. יום חינוך ארוך גני ילדים.

סייעות פדגוגיות בחטיבות צעירות (חט"צ):

תפקידי הסייעת הפדגוגית בחט"צ – ראה חוזר מנכ"ל הוראת קבע 0257 – החלפה, החטיבות הצעירות (גן וכיתות א'-ב') במערכת החינוך, 26 יולי 2020.  סעיף 11.6.2

פיתוח מקצועי: סייעת פדגוגית מחויבת לקחת חלק בהשתלמות ייעודית לתפקידה לפחות פעם בחמש שנים, והיא תתוגמל על כך בהתאם לנוהל הפיתוח המקצועי של מחלקות החינוך ברשויות המקומיות.

– תקן סייעת פדגוגית בחטיבה הצעירה זהה לגני הילדים  (השתתפות המשרד כולל יום ו הינה משרה+ 17.85%). מידע נוסף על השתתפות משרד החינוך בתקצוב הסייעות הפדגוגיות בחט"צ  – ראה בחוברת משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת הלימודים תשע"ט, בפרק גני ילדים/ 1. שכל"מ (שכר לימוד).

תקן סייעות גני ילדים

תקן סייעות גני ילדים מותנה במספר גני הילדים המאושרים בכל מגמה. לכן חשוב שעד ה- 30 במרץ יוודא מנהל מחלקת החינוך העברת נתוני הרישום לגני הילדים למשרד החינוך (כולל מספר ילדים בכל מגמה).

המחוז ידון בבקשות לפתיחת גנים על פי אכלוס של 35 ילדים לכיתת גן. השתתפות המשרד ברשויות מקבלות מענק הוא לפי 31 תלמידים ולרשויות נטולות מענק הוא לפי 33 תלמידים .

לאחר שמשרד החינוך יאשר את  תקן גני הילדים שיופעלו ברשות מקומית בכל שנת לימודים חדשה , ולאחר רישום הילדים בגנים (מערכת המיחשוב במשרד החינוך הקולטת את העדכונים והדיווחים על תלמידים נסגרת בסוף חודש יוני 2021) – ייחשב מנהל אגף החינוך סך משרות סייעות לרשות לשנת הלימודים הבאה, ויוודא קבלת אישור העסקה מראש הרשות, מנכ"ל, גזבר ומועצה – לכל המאוחר בתחילת יולי  כדי להבטיח שעד ה-1/9 – כל משרות הסייעות מאוישות.

במהלך החודשים יולי-אוגוסט: יוודא מנהל מחלקת החינוך ביצוע גיוס, איוש והעסקה של כל הסייעות הנדרשות למערכת החינוך לקראת שנת הלימודים הבאה – כך שב-1/9 כל המשרות מאוישות.

עד סוף חודש דצמבר בכל שנת לימודים, ניתן להגיש בקשה לילדי השלמה באמצעות מערכת גני ילדים – ילדי השלמה / ניתן להיכנס למערכת גם באמצעות פורטל רשויות ובעלויות חינוך – סידור גנים – ילדי השלמה.

סייעות החינוך המיוחד

עליך להכיר את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, תשעא/10(א), סייעות במוסדות החינוך המיוחד וסייעות לתלמידים משולבים בחינוך הרגיל,   1 ביוני 2011 ולהכיר את מרכיבי ההשתתפות משרד החינוך בתקצוב סייעות החינוך המיוחד: ראה  בחוברת השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת תשע"ט, פרק החינוך המיוחד סעיף 2 – סייעות

אין להעסיק סייעת בחינוך המיוחד ללא קבלת אישור ממשרד החינוך. יש להפיק את אישורי העסקה של סייעות חנ"מ ממערכת סייעות-נט. מידע נוסף ראה הפורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייעות חינוך מיוחד.

תחומי האחריות של סייעת לימודית חינוכית, המשימות הנגזרות מתחומי האחריות, כפיפות ותנאים מקדימים למינוי ראה באוגדן תיאורי תפקידים, משרד הפנים, מינהל השילטון המקומי, האגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות – סייע לימודי חינוכי

סייעות כיתתיות בחינוך המיוחד

שעות סייעת המוקצות אוטומטית על ידי משרד החינוך למסגרות החינוך המיוחד על פי קריטריונים המפורטים בחוזר מנכ"ל של המשרד.

תחומי האחריות של סייעת כיתתית בחינוך המיוחד, המשימות הנגזרות מתחומי האחריות, כפיפות ותנאים מקדימים למינוי ראה גם ב- אוגדן תיאורי תפקידים, משרד הפנים, האגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות – חינוך – "סייע כיתתי בחינוך המיוחד".

האחריות להעסקתן היא על הבעלות של המוסד החינוכי.

באחריות הרשות המקומית להעביר את הסייעת קורס עזרה ראשונה בטרם כניסתה לתפקיד.

אם הרשות היא הבעלות על המוסד החינוכי, עליך לוודא קבלת אישור המועצה להקצאת השעות להעסקת סייעות כיתתיות בכיתות שבהן לא הוארך יום הלימודים בגין חוק החינוך המיוחד בטרם הפעלתן משום שהשתתפות המשרד במימון העסקת הסייעות הוא בשיעור 70% מהעלות, והבעלות צריכה להשתתף ב-30% מהעלות.

סייעות תגבור כיתתית (חריגה)

שעות סייעת המוקצות על ידי משרד החינוך לכיתות חינוך מיוחד שאינן זכאיות לסייעת כיתתית בהקצאה אוטומטית.

שעות אלה מוקצות מתוך מכסת שעות סייעת מחוזית, בתיאום עם הבעלות ובכפיפות לנהלים ולסדרי העדיפויות המופרטים בחוזר מנכ"ל משרד החינוך.

האחריות להעסקת סייעות אלה היא על הבעלות של המוסד החינוכי.

אם הרשות היא הבעלות על המוסד החינוכי, מנהל מחלקת חינוך יוודא קבלת אישור המועצה להקצאת השעות להעסקת סייעות תגבור  בטרם הפעלתן משום שהשתתפות המשרד במימון העסקת הסייעות הוא בשיעור 70% מהעלות, והבעלות צריכה להשתתף ב-30% מהעלות.

סייעות לתלמידים משולבים – סייעת אישית

עליך להכיר את חוזר מנכ"ל המשרד מפרט את תפקידי הסייעת בחינוך המיוחד (סעיף 2.2); כללי ההעסקה של סייעות במסגרות החינוך המיוחד (סעף 3);מידע על העסקת סייעות במסגרות החינוך המיוחד הפועלות בחופשות בגין חוק החינוך המיוחד (סעיף 4); דרישות תפקיד הסייעת (סעיף 5); השתתפות המשרד במימון העסקת סייעות (סעיף 6); חישוב מספר שעות העבודה בשבוע של הסייעת הכיתתית (סעיף 7); ועדת סייעות מחוזית – חבריה ותפקידיה (סעיף 8) הקצאה אוטומטית של שעות להעסקת סייעות כיתתיות בכיתות שבהן הוארך יום הלימודים בגין חוק החינוך המיוחד (שיעור השתתפות 100%) (סעיף 9); הקצאה אוטומטית של שעות להעסקת סייעות כיתתיות בכיתות שבהן לא הוארך יום הלימודים בגין חוק החינוך המיוחד (שיעור השתתפות של 70%) (סעיף 10); הקצאת שעות חריגות להעסקת סייעות תגבור מוסדיות (שיעור השתתפות 70%) (סעיף 11); נוהל הקצאת סייעות לתלמידים משולבים (סעיף 12) הכשרה והשתלמות של סייעות (סעיף 14) תפקידי המתי"א בנושא הסייעות (סעיף 15).

דיווח על סייעות כיתתיות וסייעות צמודות

 יש לבצע דיווח סייעות כיתתיות וסייעות צמודות במערכת סייעות נט – חנ"מ.

סייעות רפואיות – גני ילדים ובתי ספר

עליך, כמנהל אגף החינוך, להכיר את חוזר מנכ"ל משרד הבריאות 11/13 בנושא: מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית) , 11 אוגוסט 2013.

מטרות החוזר : " הסדרת הסיוע באמצעות מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים הנזקק לכך; הגדרת הפעולות הטיפוליות הנובעות מהמצבים הרפואיים המזכים במלווה אישי (הקריטריונים הרפואיים); הגדרת תפקיד המלווה האישית; הגדרת תהליך ההדרכה של המלווה האישי ומתן האישור על ידי מוסד רפואי; תיאור פעולת הוועדה הבין משרדית לאישור המלווה האישי".

כמנהל אגף החינוך עליך להכיר את חוזר מנכ"ל משרד החינוך, הוראת קבע מס' 0011 – החלפה, סייעות רפואיות בחינוך הרגיל, 30 בנובמבר 2016 

מידע בנושאים הבאים : הקריטריונים לסיוע לתלמידים (כולל אלרגיות מזון) ; הגשת הבקשה [רק באמצעות הרשות המקומית במערכת המקוונת בלבד]; החלטת הוועדה; ערעור על החלטת הוועדה-

ראה בפורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייע/מלווה למטרת טיפול או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל

עליך להכיר את הליך הגשת הבקשות במערכת המקוונת של משרד החינוך . מידע נוסף תמצא בלומדת הדרכה – מערכת סיוע/מלווה לטיפול או השגחה בחינוך הרגיל, ובמדריך למשתמש-מערכת סיוע/מלווה לטיפול/השגחה בחינוך הרגיל. ניתן להיעזר גם בתרשים – הגשת בקשה לסיוע/מלווה לטיפול או השגחה בחינוך הרגיל.

משרד החינוך מפרסם מידי שנה את התאריכים בהם המערכת פתוחה להגשת הבקשות. ראה מידע לתשפ"ב בפורטל רשויות ובעלויות חינוך – סיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל, ראה גם נוהל הגשת בקשה לסיוע/מלווה לטיפול או השגחה בחינוך הרגיל – תשפ"ב.

למידע נוסף בנושא: תקצוב סייעות רפואיות בחינוך הרגיל (נושא 502) ראה: משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות, לשנת הלימודים תשע"ט

סייעות בצהרונים
מי השותפים

הרשות המקומית – באגף החינוך – המחלקה לחינוך קדם יסודי, המחלקה לחינוך מיוחד, אגף כוח אדם, משרד החינוך – במטה: אגף חינוך קדם יסודי במנהל הפדגוגי, אגף חינוך יסודי במינהל הפדגוגי (חט"צ), אגף חינוך מיוחד במינהל הפדגוגי, המפקחת על תחום הבריאות במינהל הפדגוגי. במחוז – המפקחת המתכללת היישובית, מפקחות גני ילדים – חינוך רגיל, מפקחת חינוך מיוחד, הרפרנטיות במחוז בתחום הבריאות, מנהלת המתי"א, מנהלות גני הילדים חינוך רגיל, מנהלות גני ילדים משולבים, מנהלות גני ילדים לחינוך מיוחד, מנהלי בתי הספר לחינוך מיוחד, מנהלי בתי הספר בחינוך הרגיל,    ועדה ההורים היישובי, הסתדרות המעוף  ועדת העובדים ברשות המקומית.

תאריכים חשובים
תאריךמשימה
עד ה- 30 במרץ , מידי שנההעברת נתוני רישום תלמידים בגני ילדים  לשנת הלימודים הבאה למשרד החינוך(כולל מספר ילדים בכל מגמה)
בסוף חודש יונינסגרת מערכת המיחשוב במשרד החינוך הקולטת את העדכונים והדיווחים על תלמידים לקראת שנת הלימודים הבאה .
בתחילת חודש יולי, לכל המאוחרקבלת אישור ראש הרשות, מנכ"ל, גזבר ומועצה לתקני משרות סייעות לשנת הלימודים הבאה.
במהלך יולי-אוגוסטאיוש כל תקני הסייעות עד ל- 1/9.
עד סוף חודש דצמבר בכל שנת לימודיםהגשת בקשה לילדי השלמה.
סוף חודש פברוארהמועד האחרון לתיקונים ועדכוני תלמידים/אחוז העסקת סייעת לצורך תקצוב הסייעת השנייה. 
בין החודשים פברואר-מרץ בכל שנהתעדכן הרשות או הבעלות את שעות ביצוע עבור סייעות תגבור בגני הילדים
לא יאוחר מ- 30.4 או לא יאוחר מחודש וחצי מיום סגירת מערכת הדיווח סייעות נט, המאוחר מבניהםרשות מקומית או בעלות יכולה להגיש בקשה לוועדת חריגים- בעניין תקצוב סייעת שנייה .
קישורים

פורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייעת שנייה בגני ילדים

פורטל רשויות ובעלויות חינוך – סייעות חינוך מיוחד

פורטל רשויות ובעלויות חינוך – סיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל

משרד החינוך , מינהל התקשוב, לומדה לדיווח ביצוע סייעות חינוך מיוחד

משרד החינוך, מערכת סייעות נט חנ"מ

משרד החינוך, המינהל הפדגוגי אגף א' לחינוך קדם יסודי ואגף בכיר אמח"י, קריטריונים לתקצוב בעלויות עבור הפעלת 

רפורמת הגיל הרך בגני ילדים בגילאי 3-4 לשנת הלימודים תש"ף ואילך.

משרד החינוך, לומדה לדיווח מצבת סייעות במערכת סייעות נט

משרד החינוך, מערכת תקנט

משרד החינוך, לומדת הדרכה – מערכת לסיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל

משרד החינוך, מדריך למשתמש – מערכת סיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל

משרד החינוך, חוזר מנכ"ל, הוראת קבע מס' 0011 – החלפה, סייעות רפואיות בחינוך הרגיל, 30 בנובמבר 2016.

משרד החינוך, תרשים – הגשת בקשה לסיוע/ליווי  למטרת טיפול ו/או השגחה לתלמידים בחינוך הרגיל

משרד החינוך , המנהל הפדגוגי, הפיקוח על הבריאות,  נוהל הגשת בקשה לסיוע/מלווה למטרת טיפול או השגחה 

לתלמידים בחינוך הרגיל לשנת הלימודים תשפ"ב, 8 לפברואר 2021.

משרד החינוך, הפיקוח על הבריאות, סדר פעולות להגשת בקשה לסיוע/מלווה עבור תלמידים הלומדים בחינוך הרגיל, ינואר 2021

משרד הבריאות, חוזר מנכ"ל מס' 11/13, מלווה אישי לתלמיד עם צרכים רפואיים ייחודיים בחינוך הרגיל (סייעת רפואית), 11 אוגוסט 2013.

משרד החינוך, מנהלת יישומים מתוקשבים, הקלטת הדרכה מקוונת על מערכת לסיוע/מלווה למטרת טיפול/השגחה בחינוך הרגיל (YouTube)

משרד החינוך, חוזר מנכ"ל תשעא/10(א), סייעות במוסדות החינוך המיוחד וסייעות לתלמידים משולבים בחינוך הרגיל, 1 ביוני 2011.

משרד הפנים, מינהל השלטון המקומי, האגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות, אוגדן תיאורי תפקידים – חינוך: סייע כיתתי בחינוך המיוחד

משרד הפנים, מינהל השלטון המקומי, האגף לכוח אדם ושכר ברשויות המקומיות, אוגדן תיאורי תפקידים – חינוך: סייע גן ילדים

מרכז המידע והמחקר של הכנסת, מעמדן ותנאי העסקתן של סייעות בגני ילדים, ירושלים, 2014.

משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי בישראל, הכשרת סייעות ברשויות המקומיות, 14 יוני 2018

חוקת העבודה לעובדים ברשויות המקומיות – אתר נבו

משרד החינוך, השתתפות משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות והבעלויות לשנת הלימודים תשע"ט