חוק שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 ותקנות התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה, מחייבים רשויות מקומיות ובעלויות להנגיש את מוסדות החינוך ואת שירותי החינוך לתלמידים, להורים ולמורים עם מוגבלות. עקרונות ההנגשה מושתתים על זכויות יסוד אנושיות וחברתיות: עקרון ההכלה, עקרון הרצף ועקרון הגמישות ואספקת התאמות זמינות.
התאמות הנגשה במוסדות החינוך מתייחסות לסביבה הפיזית והאנושית וכוללות:
התאמות הנגשה פיזיות פרטניות לתלמיד ולהורה– כך שמבנה המוסד והריהוט בו יותאמו פרטנית לבעלי הגבלות פיזית, מגבלות ראייה ומגבלות שמיעה. זאת בנוסף להתאמות נגישות עיקריות במוסדות חינוך – חניית נכים, שירותי נכים, דרך נגישה ופיר מעלית – בהתאם להנחיות אגף בינוי מוסדות חינוך במינהל פיתוח אגף הבינוי.
התאמות הנגשה פדגוגיות – התאמות בדרכי ההוראה, הלמידה, ההיבחנות וחומרי הלמידה (באחריות הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר בהובלת המתי"א), וכן התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות (כולל התאמות בבחינות הבגרות) – בהתאם לנוהלי אגף לקויות למידה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי במינהל הפדגוגי, והתאמות הנגשה פדגוגיות-טכנולוגיות פרטניות לתלמידים ולהורים עם מוגבלויות– בהתאם להנחיות אגף א' לחינוך מיוחד במינהל הפדגוגי.
התאמות הנגשת טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות : על המוסד החינוכי לוודא כי הפעילויות החוץ בית ספריות (כגון טיולים, סיורים, פעילויות ספורט וסל תרבות) יהיו נגישות לכלל התלמידים, לרבות תלמידים עם מוגבלויות – כך שיוכלו להשתלב בפעילות. וזאת תוך הקפדה על הנחיות הבטיחות בפעילויות חוץ ואתגר בהתאם לדגשים ולהנחיות משרד החינוך.
הנגשה חברתית: העלאת המודעות לנגישות בקרב כלל תלמידי המוסד החינוכי.
חובת ההנגשה הפרטנית חלה עבור תלמידים הלומדים במוסדות החינוך מגן ועד י"ב בחינוך הרגיל או עד גיל 21 בחינוך המיוחד. האחריות על יישום החוק והתקנות חלה על בעל מוסד החינוך (שהינה הרשות המקומית/בעלות), על הרשות המקומית כגוף שמנהל את הרישום ועל משרד החינוך, לפי העניין. תקצוב עלויות ההנגשה מוטל על בעלויות החינוך והרשויות המקומיות הפועלות ברישיון.
כמנהל אגף החינוך, עליך לקרוא בעיון את חוזר מנכ"ל – הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד (הוראת קבע 0261 – חדש מ- 10 בספטמבר 2020): החוזר עוסק במחויבות מערכת החינוך להתאים את המבנה של המוסד החינוכי ואת השירות החינוכי לתלמידים עם מוגבלות או להורה עם מוגבלות שילדו הוא תלמיד במוסד החינוכי. החוזר מפרט את סוגי ההנגשה האפשריים, תוך הבהרה שמדובר בהנגשה פרטנית עבור התלמיד בהתייחס לצרכיו האישיים – הנקבעת לאחר מיפוי מתאים. החוזר מבהיר את תהליך ביצוע ההנגשה הפרטנית ולוח הזמנים, תוך הדגשה שההתאמות יבוצעו ללא דרישת תשלום מהאדם עם המוגבלות.
ראה להלן מחוזר מנכ"ל – תרשים 1: הבהרת עיקרי שלבי הטיפול בבקשה להתאמות הנגשה פרטנית לתלמיד כאשר מתבקשת השתתפות משרד החינוך במימון ההנגשה :
באחריות בית הספר – ראה להלן מחוזר מנכ"ל – תרשים 2:
בעת רישום התלמיד למוסד החינוכי, באחריות ההורים להגיש את טופס בקשה (טופס 1 בחוזר מנכ"ל)/ טופס 1 בשפה הערבית) והמסמכים הנדרשים המעידים על אופי המוגבלות ועל הצרכים הנובעים ממנה ככל שאלו נוגעים לתפקודו במוסד החינוכי (כמפורט בטבלה 1 בחוזר מנכ"ל) – לאגף החינוך ברשות המקומית או לבעלות על המוסד החינוכי (במוסד חינוך מוכש"ר או במעמד פטור) . תלמיד שכבר לומד במערכת החינוך רשאי להגיש בקשה בכל עת.
הוריו של תלמיד הזקוק להתאמה פיזית של מוסד החינוך, זכאים לרשום את ילדם רישום מוקדם, לפני המועד הפורמאלי לפתיחת רישום ילדים לגנים ולבתי ספר ברשות המקומית, עד 15 חודשים לפני המועד לפתיחת שנת הלימודים ( קרי, במהלך חודש יוני של השנה הקלנדרית הקודמת למועד התחלת שנת הלימודים בפועל), זאת על מנת שהרשות/הבעלות תוכל להיערך לביצוע ההנגשה עד לקליטת התלמיד במוסד החינוכי.
כמנהל אגף החינוך, אתה האחראי על רישום הילדים המתגוררים ברשות,עליך לוודא קיום הליך רישום מוקדם לילדים הזקוקים להנגשה פיזית של המוסד החינוכי (עד 15 חודשים לפני הכניסה למוסד החינוכי) – כמפורט בחוזר מנכ"ל תשעב/4(א), נובמבר 2011.
עליך לוודא שהגורמים האחראים ברשות על ההנגשה (כגון האחראים על הבנייה ברשות ומי שאמורים להגיש הבקשות במערכות המקוונות של משרד החינוך) יקבלו הרשאה למערכות אלה – מילוי טופס הרשאה לשימוש במערכות משרד החינוך באינטרנט תוך סימון המערכת הרלוונטית. את הטופס החתום והסרוק יש לצרף לפנייה מקוונת שהרשות תפתח בדף הרשאות למערכות.
יש לבצע סיור של צוות מקצועי מטעם הרשות המקומית/ הבעלות במסגרת החינוכית בה לומד או ילמד התלמיד.
פירוט משתתפי הסיור בטבלה 2 להלן – כמפורט בחוזר מנכ"ל:
לוחות זמנים לבקשה המחייבת היתר בנייה ולבקשה שאין צורך בהיתר בנייה: כמפורט בחוזר מנכ"ל.
הגשת בקשה להנגשה אקוסטית – תקצוב הנגשה פרטנית עבור לקויי שמיעה : הגשת הבקשה – פרטי הבקשה, נתוני הבקשה, מסמכים מצורפים הארות והערות – יש לבצע במערכת בקשות בנייה (ראה: מדריך למשתמש – מערכת בקשות להנגשה אקוסטית). כמו כן, יש לצרף הטפסים הרלבנטיים: דוח אקוסטי, טופס נלווה נגישות אקוסטית ודוח קלינאית תקשורת (ללא הגשת מסמכים אלו לא ניתן להגיש את הבקשה).
הגשת בקשה להנגשה מוטורית – תקצוב הנגשה פרטנית עבור נגישות פיזי פרטנית מוטורית: הבקשות מוגשות באמצעות המערכת המקוונת – להגשת בקשות להנגשה מוטורית. הכניסה למערכת היא באמצעות שם משתמש וסיסמה למערכות משרד החינוך. לבקשה יש לצרף את המסמכים רלבנטיים.
הגשת בקשה להנגשת ראייה: בנוסף להנחיות המפורטות בחוזר מנכ"ל בנושא הנחיות ונהלים למוסדות החינוך בנושא הנגשות לתלמידים שיש להם לקות ראייה (עיוורים/כבדי ראיה) – הוראת קבע מס' 0194 – החלפה מה- 1 בספטמבר 2014 – המפרטות את הפעולות הנדרשות לביצוע בתחומי הנגשת חומרי למידה, פעילויות בית-ספריות והסביבה הפיזית – מבני הפנים ומתקני החצר – החלים על מנהל המוסד החינוכי,
תגיש הרשות המקומית בקשות לתקצוב הנגשה פרטנית עבור נגישות פיזית פרטנית ללקויי ראייה באמצעות המערכת המקוונת להגשת בקשות להנגשת ראייה. הכניסה למערכת היא באמצעות שם משתמש וסיסמה למערכות משרד החינוך. יש לצרף לבקשה את הטפסים הרלוונטיים.
הגשת בקשה לריהוט מותאם: בקשות לתקצוב הנגשה פרטנית עבור ריהוט מותאם מוגשות באמצעות המערכת המקוונת להגשת בקשות לריהוט מותאם. הכניסה למערכת היא באמצעות שם משתמש וסיסמה למערכות משרד החינוך. יש לצרף לבקשה את הטפסים הרלוונטיים.
- תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת, תיבחן זכאותם על ידי הגורמים הרלוונטיים בהתאם למוגבלות (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכבדי שמיעה וחירשים) יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי בבית הספר.
- בקשות להנגשה טכנולוגית, למעט הנגשה אקוסטית, יש לשלוח לכתובת: Technology@education.gov.il (בקשות לתקצוב הנגשה פרטנית עבור לקויי שמיעה ניתן להגיש רק באמצעות המערכת המקוונת להגשת בקשות להנגשה אקוסטית)
- תיאור תהליך הבקשה לתקצוב התאמות נגישות פרטנית טכנולוגית לתלמידים ולהורים עם מוגבלויות (כמפורט בסעיף 2 -בתרשים 1 לעיל):
– הרשות המקומית או הבעלות שבה לומד התלמיד תיידע את הורה התלמיד או את האפוטרופוס שלו על זכותו להגיש בקשה לביצוע התאמות הנגשה עבורו או עבור ילדו, ותספק לו את טופס הבקשה (נספח 1 למסמך הקריטריונים).
-ההורה או האפוטרופוס יגיש את הבקשה בצירוף המסמכים הנדרשים לרשות המקומית/בעלות בה לומד התלמיד, בצירוף המסמכים המעידים על אופי המוגבלות של התלמיד או ההורה בקשר לתפקודו במוסד החינוכי.
–חובת ההנגשה חלה על הרשות המקומית/הבעלות בה לומד התלמיד – האחראית שההתאמות, שאושרו ע"י משרד החינוך בהתאם לקריטריונים (ככל שאושרו) – יהיו תקינות וזמינות.
–משרד החינוך יסייע לרשויות מקומיות ולבעלויות על מוסדות חינוך, הפועלות ברישיון ומתוקצבות ע"י משרד החינוך, בהשתתפות בעלויות מימון ההנגשה הפרטנית טכנולוגית.
-רשות מקומית/בעלות שנמצאה זכאית – תפעל בהתאם להנחיות לצורך ביצוע רכישת התאמות נגישות פרטנית טכנולוגית לשנה"ל תשפ"א.
עם פרסום קול קורא לתקצוב התאמות נגישות פרטנית טכנולוגית לתלמידים ולהורים עם מוגבלויות – תשפ"א – מנהל אגף החינוך יוודא שהרשות המקומית פועלת בהתאם להנחיות הקול הקורא הרלבנטי לאותה שנה שפרסם המשרד ובכפוף לקריטריונים לתקצוב השתתפות משרד החינוך בעלויות התאמות נגישות פרטנית טכנולוגית לתלמיד לשנת תש"ף ואילך – יישום חוק ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (או הקריטריונים המעודכנים האחרונים שפרסם המשרד לאותה שנת לימודים) כולל המסמכים הנדרשים עבור אשכולות 1,2,3 והמסמכים עבור אשכול 4.
על בעלות המוסד החינוכי להבטיח שפעילות חינוכית מחוץ לבית הספר תהיה נגישה בהתאם לצורכי התלמידים.
הרשות המקומית/הבעלות מחויבת לספק את הציוד/שירות ההנגשה ללא התניה בקבלת התקציב ממשרד החינוך (ככל שיאושר). אם התקציב שיועבר ממשרד החינוך (ככל שתאושר ההנגשה) לא יכסה את מלוא עלות ההנגשה הנדרשת בהתאם לצרכי התלמיד, על הרשות המקומית/הבעלות לממן ממקורותיה את היתרה לצורך רכישה ומתן הנגשה לתלמיד.
בעת הרישום למוסד החינוכי או בעת התעוררות צורך – על ההורה למלא בקשה בצירוף מסמכים המעידים על אופי המוגבלות ולהגישו למחלקת החינוך ברשות המקומית/בעלות של המוסד החינוכי בו לומד או ילמד התלמיד.
עותק הבקשה ישלח למנהל/ת המוסד החינוכי לצורך דיון בהתאמות הנגישות הפרטניות הנדרשות לתלמיד. הצוות במוסד החינוכי עם המתי"א – יפעלו בהתאם למפורט במסמך הקריטריונים ולמפורט בחוזר למנהלים – התאמות נגישות טיולים ופעילות פנים וחוץ מוסדית או החוזרים האחרונים הרלבנטיים לאותה שנת לימודים שפרסם משרד החינוך.
מנהל המוסד החינוכי, בכפוף לתכנית טיולים ופעילויות פנים בית ספריות, יגיש לרשות המקומית/לבעלות את הבקשות הפרטניות בהתאם לאופי הפעילות ומועדה – באמצעות טפסים ובצירוף מסמכים כמפורט בנספחי מסמך הקריטריונים: הסעה נגישה, נגישון, תקצוב לינה וכלכלה למלווה אישי לתלמיד – פירוט נוסף בתקנות.
בכל הנוגע לסיוע במימון הסעה מונגשת וסיוע במימון רכיבי נסיעה ולינה בעבור מלווה אישי – משלחות לחו"ל/ משלחות מסע לפולין – ראה פירוט במסמך הקריטריונים.
באחריותך, מנהל אגף החינוך, לוודא שהרשות פועלת בהתאם להנחיות הקול הקורא לתקצוב הנגשת טיולים ופעילויות פנים וחוץ בית ספריות לתלמידים עם מוגבלות – תשפ"א: קריטריונים להנגשת טיולים ופעילויות פנים וחוץ בית ספריות עבור תלמידים עם מוגבלות לשנת הלימודים תש"ף ואילך (או הקול הקורא האחרון שפרסם המשרד הרלבנטי לאותה שנת לימודים:
את הבקשות יש לשלוח לרכזת ההנגשה במשרד החינוך לכתובת: tiulim@education.gov.il.
והעתק למתי"א כולל כל הטפסים הנדרשים למעקב ובקרה.
על הרשות המקומית/הבעלות לבדוק את הבקשות, החשבוניות והנספחים, ולוודא שלא עוברות את מכסת התקציב הרשותי.
באחריות מנהל המוסד החינוכי, הצוות החינוכי , הייעוצי והטיפולי הבית ספרי. מנהל המסגרת החינוכית אחראי למיפוי צרכיו של התלמיד ולקביעת ההתאמות הפדגוגיות הנדרשות לו. ההתאמות נקבעות באמצעות צוות מקצועי בבית הספר בליווי המתי"א.
משרד החינוך מקיים תהליך של כתיבת נוהל בקשה למימון התאמות נגישות פרטניות להורים עם מוגבלות בשמיעה, לשם קבלת מימון לתרגום לשפת הסימנים בטקסים ובפגישות אישיות באמצעות מתורגמן אישי או דרך תרגום מרחוק באינטרנט. עד להשלמת הנוהל ולפרסומו על הרשויות המקומיות והבעלויות להמשיך ולממן בעצמן את התרגום להורים.
הרשות המקומית, משרד החינוך מטה – אגף בינוי מוסדות חינוך במינהל פיתוח אגף הבינוי; במינהל הפדגוגי – אגף בכיר שפ"י, אגף א' חינוך מיוחד ואגף זהירות בדרכים, נגישות ואורח חיים בטוח, אגף של"ח, מינהל חברה ונוער, אגף בטיחות באגף בכיר לביטחון, בטיחות ושעת חירום, מתי"א, מחוז – פיקוח כולל, פיקוח חינוך מיוחד ויעוץ בכיר, מוסדות החינוך (הנהלה, צוות חינוכי ייעוצי וטיפולי) , הורים, תלמידים וקהילה.
התאריך | המשימה |
---|---|
יוני | במהלך חודש יוני של השנה הקלנדרית הקודמת למועד התחלת שנת הלימודים בפועל (קרי, כ-15 חודשים לפני המועד לפתיחת שנת הלימודים) – ביצוע רישום מוקדם לילדים הזקוקים להתאמות פיזיות במוסד החינוכי. לוחות זמנים למתן התאמות להנגשת מבנים, תשתיות וסביבה כאשר אין צורך בהיתר בנייה , כאשר הבקשה מחייבת היתר בנייה, כאשר אין היתר בנייה, או אם יש צורך בהוצאת היתר בנייה חדש – כמפורט בחוזר מנכ"ל. |
15/9 | תאריך אחרון להגשת בקשות לקול קורא: תקצוב רשויות ובעלויות עבור התאמות נגישות פרטנית טכנולוגית לתלמידים ולהורים עם מוגבלויות – תשפ"א. |
מתאריך 15/2 ועד 15/9 | הגשת דוחות נגישות |
עד סוף יוני | הרשות יכולה לשלוח דוח החרגה מנומק לבקשת תקציבים (מעבר להקצאה שאושרה). |
במהלך אוגוסט | יתקיים דיון בוועדת ההקצבות על בקשות התקציב החריגות. |
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות התשנ"ח – 1998
תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה), תשע"ח-2018
תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט – 2018
משרד המשפטים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
משרד החינוך, פורטל מוסדות חינוך, ביטחון, בטיחות וחירום, נגישות במוסדות חינוך
משרד החינוך, פורטל רשויות ובעלויות חינוך, הנגשה פרטנית במערכת החינוך
משרד החינוך, פורטל הורים, הנגשה פרטנית, הנגשת טיולים והנגשת מבנים
משרד החינוך, המנהל הפדגוגי, אגף שפ"י, לקויות למידה והפרעות קשב
משרד החינוך, נגישות במשרד החינוך
משרד החינוך, אגף הבטיחות, כרטיס מידע: דגשים לרחצה בברכה עבור פעילות לתלמידים בעלי מוגבלות
קוים מנחים לפעילויות חוויה ואתגר
חוזר למנהלים – התאמות נגישות טיולים ופעילות פנים וחוץ מוסדות (2020)
נגישון – אמצעי לשילוב תלמידים עם מוגבלות פיזית בטיולים ובפעילויות
משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, אגף א חינוך מיוחד, השתלבות תלמידים עם מוגבלות במשלחות המסע לפולין
משרד החינוך, פורטל עובדי הוראה, מרחב פדגוגי, היום הבין-לאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 3.12